Wednesday, June 17, 2015

ၾကည့္ျမင္တုိင္ ဘူတာ ဖြံ႔ၿဖိဳး တုိးတက္ေရး မွာ ေရွးေဟာင္း အေမြ အႏွစ္ ထိန္းသိမ္း မႈမ်ား စနစ္ က်ၿပီလား

 MOI Webportal Myanmar's photo.


 ရန္ကုန္ ဘူတာႀကီး က ထြက္ခြာ လာတဲ့ ၿမိဳ႕ပတ္ ရထား တစ္စင္း က ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ဆီ ဦးတည္ ခ်ဥ္း ကပ္လာပါတယ္။ ဘူတာ တည္စ က တပ္ဆင္ ထားတဲ့ အေရာင္လြင့္ေၾကးနန္းဘုတ္ မွာ အခ်က္ျပ မီးေရာင္ ကေလးေပၚလာတဲ့ အခါ အလံခ်ိဳး ႐ံုလုပ္သား ကိုဆန္းဝင္း က ရထား စာရင္း မွတ္ေနရာ ကေန ထလာ တယ္။

 ျမန္မာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး မွာ ရွားရွား ပါးပါး က်န္ရွိေနတဲ့ အလံခ်ိဳး အခ်က္ျပ ဆိုင္ရာ ရထား သံလမ္းခ်ိန္းတဲ့ ပိြဳင့္ေတြ ကို ကိုဆန္းဝင္း တို႔လို ကြၽမ္းက်င္ သူေတြ ကသာ အသံုးျပဳႏိုင္တာပါ။ လက္ေမာင္းၾကြက္ သားၾကံ့ခိုင္ မႈတစ္ခု တည္းနဲ႔ေတာ့ ရထားႀကီး တစ္စင္း မွန္ကန္တဲ့ လမ္းေၾကာင္း ေရြးခ်ယ္ ႏိုင္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ 

အခ်ိန္အဆ၊ အေတြ႕အၾကံဳ နဲ႔ ရာသီဥတု အေျခ အေနေတြ ကလည္း ရထား တစ္စင္း ပံုမွန္ ဝင္ထြက္ဖို႔ အေရး ႀကီး ပါတယ္။ ကိုဆန္းဝင္း က လုပ္႐ိုး လုပ္စဥ္ ျပန္လည္ အခ်က္ေပးမႈ ကို ႐ံုပိုင္ ထံ ေၾကးနန္း အခ်က္ျပ ပါတယ္။ အဆင္ ေျပပါၿပီ။ 

ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ မွာ ရထား တစ္စင္း ဆိုက္ကပ္ ခဲ့ပါၿပီ။ လက္ယာရစ္ ရထား ၄၅ စီးနဲ႔၊ လက္ဝဲ ရစ္ရထား ၃၈ စီး တုိ႔ ၾကည့္ျမင္တုိင္ ဘူတာ ကို ေန႔စဥ္ျဖတ္သန္းေန တာပါ။

ကိုဆန္းဝင္း အပါအဝင္ေျခာက္ဦးေသာ အလံခ်ိဳး ႐ံုလုပ္သားေတြ အတြက္ေတာ့ ေအာ္တိုစနစ္ မေရာက္ရွိ ခင္ စပ္ၾကား ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ရဲ႕ ဇာတ္လိုက္ ေတြ အျဖစ္ ရပ္တည္ေနဦး မွာပါ။

ရန္ကုန္-ျပည္ ရထားလမ္း ကို ၁၈၇၇ ခုႏွစ္ ေမ ၁ ရက္မွာ စတင္ ဖြင့္လွစ္ ခဲ့ပါတယ္။ ၁၈၇၆ ခုႏွစ္မွာ ရန္ကုန္-ျပည္ ရထားလမ္း အတြက္ လမ္း ဘူတာ ၁၈ ခု တည္ေဆာက္ခဲ့ ရာမွာ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ႐ံု ပါဝင္ ခဲ့ေပမယ့္ ယေန႔ျမင္ေတြ႕ေနရ တဲ့ အေဆာက္ အအံုေတာ့ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ 


 
ကမၻာ့႔ ပထမဆံုး ဒါလင္တန္-စေတာ့တန္ မီးရထားလမ္း ထက္ ၅၂ ႏွစ္ ေနာက္က်ၿပီးေပၚထြက္ လာတဲ့ ျမန္မာ့ ပထမဆံုး ရထားလမ္းေပၚ က အခ်က္အခ်ာ က်တဲ့ ၾကည့္ျမင္တိုင္ (Kemmendine) ဘူတာ ရဲ႕သမိုင္း ဟာလည္း လွပ ခဲ့ပါတယ္။

ျမန္မာ့သမိုင္း မွာ ပထမဆံုးေဖာက္လုပ္ တဲ့ ရထားလမ္းျဖစ္တဲ့ ရန္ကုန္-ျပည္ ရထားလမ္းကုိ ရန္ကုန္ႏွင့္ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း အစိုးရ ရထား လုပ္ငန္းက ပိုင္ဆိုင္ ခဲ့ၿပီး ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံ လုပ္ ေရေႏြးေငြ႕စက္ေခါင္းနဲ႔ ခုတ္ေမာင္းေျပးဆြဲ ခဲ့ရာမွာ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ဟာလည္း အထင္ ကရ အျဖစ္ ပါဝင္ခဲ့တာပါ။ 

ယေန႔ျမင္ေတြ႕ေနရ တဲ့ ဘူတာ အေဆာက္အအံု ကို ၁၉၂၈  ခုႏွစ္  တည္ေဆာက္ ခဲ့တယ္လို႔ သိရွိရတာမုိ႔ သက္ တမ္းအားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၈၇ ႏွစ္ခန္႔ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။

''နာဂစ္ မုန္တုိင္းေၾကာင့္ မူလ အုတ္ၾကြပ္ မိုးေတြ ပ်က္စီး သြားတဲ့ ေနရာ မွာ သြပ္မိုး အစားထိုး ခဲ့ရတယ္။ ဘူတာ အေဆာက္အအံု အေၾကာင္း သမိုင္းမွတ္တမ္း မွတ္ရာ ေတြ႕ဖုိ႔လည္း မလြယ္ေတာ့ဘူး။ မုန္ တိုင္းေၾကာင့္ ၿပိဳက် သြားတဲ့ အုတ္ၾကြပ္ေတြမွာ ပါတဲ့ ခုနစ္ ကိုျမင္ေတာ့မွ သတိ ထားမိခဲ့တယ္။ 

 MOI Webportal Myanmar's photo.

အခုအခ်ိန္ မွာ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ က ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံု စာရင္းထဲမွာ ပါဝင္ပါတယ္။
အထူး တလည္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ဳိး မရွိေပမယ့္ ပံုမွန္ သန္႔ရွင္းေရး နဲ႔ ေဆးသုတ္ တာတုိ႔ လုပ္ ပါတယ္။

အေဆာက္အအံုက ခိုင္ခံ့တဲ့ အျပင္ စနစ္တက်တည္ ေဆာက္ ခဲ့တဲ့ ကိုလိုနီေခတ္ လက္ရာ အေဆာက္ အအံုျဖစ္ပါတယ္။ မၾကာခင္ မွာ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာကို အဆင့္ျမႇင့္ တင္တာ စတင္ေတာ့ မယ္လို႔ သိရပါ တယ္။ ဘူတာ ရပ္ဝန္း ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ ေစ်းဝယ္ စင္တာေတြ၊ အေဆာက္အအံုေတြ နဲ႔ေရ တြင္းေရကန္ေတြ၊ ကုန္သိုေလွာင္ ႐ံုေတြ တည္ေဆာက္ ဖို႔ တင္ဒါေတြေခၚယူေနပါတယ္။ 

ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ဧရိယာ အတြက္ ရွစ္ဧကေက်ာ္ ကို လ်ာထား ပါတယ္။ အပိုင္း သံုးပိုင္းခြဲၿပီး လုပ္ေဆာင္ သြားဖို႔ရွိ ပါ တယ္''လို႔ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ႐ံုပိုင္ႀကီး ဦးစိန္ဝင္း က ေျပာပါ တယ္။

ျမန္မာ့ မီးရထား ရဲ႕ ဘူတာ႐ံုေတြ မွာ အလိုအေလ်ာက္ ဒီဂ်စ္တယ္ အခ်က္ျပ စနစ္ေျပာင္းလဲ သြားမယ့္ အျပင္ ရထားလမ္းပိုင္း အဆင့္ျမႇင့္တင္ေရးေတြ၊ သံလမ္းေတြ မွာ ေက်ာက္ေတြျဖည့္တင္း တာ၊ သံလမ္းဆက္ မခိုင္ တာေတြနဲ႔ လူအင္အား အသံုးျပဳ လံုျခံဳေရး တံခါးေတြ၊ အခ်က္ျပ စနစ္ေတြ၊ လမ္းေၾကာင္း ျပစနစ္ေတြ အားလံုး ကို အဆင့္ျမႇင့္ တင္ရာ မွာ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ေရွ႕ဆံုးက ပါဝင္တယ္လို႔ ျမန္မာ့ မီးရထား အေထြေထြ မန္ေနဂ်ာ (ေအာက္ျမန္မာျပည္)မွ ဦးထြန္း ေအာင္သင္း က ေျပာပါတယ္။

ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ဟာ အထင္ ကရ ဘူတာ တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ေန႔စဥ္ လူဦး ေရ ပ်မ္းမွ် ၂ဝဝဝ ေက်ာ္ အသံုးျပဳ စီးနင္းေနတဲ့ ဘူတာတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ားစု ဟာ ေရႊ႕ေျပာင္း လုပ္သား ေတြ၊ ၾကည့္ျမင္တိုင္ တစ္ဖက္ ကမ္း က လုပ္သားေတြ နဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း နဲ႔ ၿမိဳ႕ျပင္ ကို ဆက္သြယ္ ရာေနရာ တစ္ခု ျဖစ္တဲ့ အျပင္ ရထား ကေန ကား ခရီး စဥ္ေျပာင္းစီး ဖို႔ ေနရာေကာင္းတစ္ခု လည္းျဖစ္တာေၾကာင့္ ဘူတာ ကိုအသံုး ျပဳတဲ့ ခရီး သြားေတြ မ်ားျပားပါတယ္။

''ၾကည့္ျမင္တိုင္ဘူတာ ၇ပ္ဝန္း ထဲမွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းေတြ လုပ္ဖို႔ ရွိတယ္။ စီမံကိန္း အေန အထားနဲ ႔ႏိႈင္း ယွဥ္ ရင္ ဘူတာေနရာ က ေတာ္ေတာ္ ေသးငယ္ သြားမယ္။ ဒီမွာေရွးေဟာင္း အေဆာက္ အအံုေတြရွိတယ္။ အလံခ်ိဳး ႐ံု ေတြမွာ ဆိုရင္ ေလွကားေတာင္ မွ လက္ျဖစ္ လုပ္ထားရတယ္။

ရထား အခ်က္ျပ စနစ္နဲ႔ လမ္းခ်ိန္းတဲ့ စနစ္ေတြ က ဘူတာ တည္ ကတည္း က ပစၥည္းေတြျဖစ္တာမို႔ ထိန္း သိမ္းေစာင့္ေရွာက္သင့္ ပါတယ္။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ တင္ျပ ထားတာလည္း ႏွစ္နဲ႔ ခ်ီၿပီးၾကာ ပါၿပီ။ ဂ်ိဳက္ကာေခ်းေငြ နဲ႔ လုပ္ေပးမယ္ လို႔ေတာ့သိရပါ တယ္။ ရထားပိုင္ေျမေတြ မွာ အေဆာက္ အအံုႀကီး ေတြေဆာက္ၿပီး ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္သလို ရထား ဝန္ ထမ္းေတြ ရဲ႕ လုပ္ငန္းေတြ၊ ဘူတာ႐ံုႀကီး ရဲ႕ အဆင့္အတန္း နဲ႔ ဂုဏ္ သိကၡာေတြ ကိုလည္း ျမႇင့္တင္ေပး ရမွာျဖစ္ ပါတယ္။ 

လက္ရွိ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ကို ေရွးေဟာင္း အေဆာက္ အအံု အျဖစ္ ထိန္းသိမ္း သြားသင့္ သလို အလံခ်ိဳး႐ံု နဲ႔ အျခားေရွးကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့ ရထားလုပ္ငန္း နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ အေဆာက္ အအံုေတြ ကို ေရွးမူ မပ်က္ ပညာ ရွင္ေတြ နဲ႔ ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းသြားသင့္ ပါတယ္''လို႔ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ဝန္ထမ္း တစ္ဦးက သူ႔ခံစားခ်က္ ကို ေျပာ ပါတယ္။

''ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ မွာ ကုန္ေလွာင္႐ံုေတြေဆာက္လုပ္ ဖို႔ တင္ဒါ ေခၚယူေနပါတယ္။ ဘူတာ႐ံုဝင္း ကားလမ္း မေဘး မွာ ေဆာက္လုပ္ မွာျဖစ္ၿပီး တင္ဒါေတြကို စတင္ေရာင္းခ်ေပးေနပါၿပီ။ ရန္ကုန္ ဘူတာႀကီး မွာ ရွိတဲ့ ကုန္ေလွာင္႐ုံေတြ အားလံုးကို ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ကိုေရႊ႕မွာျဖစ္လို႔ ၾကည့္ ျမင္တိုင္ ဘူတာက ပိုၿပီး စည္ကားလာဖို႔ ရွိတယ္''လို႔ မီးရထား တိုင္း(၆) က တာဝန္ရွိသူ က ဆိုပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ စႀကႍတံတားျဖစ္ တဲ့ သံတံတားႀကီး ဟာ လည္း ကာလၾကာ ဇရာေထာင္း လာတာနဲ႔ အမွ် ၾကံ့ခိုင္မႈ အားနည္းေန ပါၿပီ။ ေန႔စဥ္ နဲ႔ အမွ်ျဖတ္သန္း သြားၾကသူမ်ား ကို ခ်ီမ ခဲ့ရတာေၾကာင့္ သစ္သားခင္း ေတြဟာ မညီညာႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ အႏၲရာယ္ ကင္းကင္း ျဖတ္သန္း အသံုး ျပဳႏိုင္႐ံု အဆင့္ထက္ မကဘဲ ေရွးမူ မပ်က္ လွပ တင့္တယ္ေအာင္ ျပဳျပင္သင့္ ေနၿပီလို႔ ရထားစီး ခရီးသည္ တစ္ဦး က ဆိုပါတယ္။

ယိုင္နဲ႔ေနတဲ့ ရထား အခ်က္ျပ အလံခ်ိဳး အေဆာက္အအံုေတြ နဲ႔ ဆက္ သြယ္ေရး စနစ္ေတြ က ေျပာင္းလဲမႈ ကိုေစာင့္ဆိုင္းေနသလို ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ နယ္နိမိတ္ ဟာလည္း မၾကာမီမွာ အဆင့္ျမင့္ေရွာ့ ပင္းေမာေတြ ၊ ကား ပါကင္ေတြ နဲ႔ လူေန တိုက္ခန္းေတြေၾကာင့္ က်ဥ္းေျမာင္း လာေတာ့မွာကို ပူပင္ၾက သူေတြ အမ်ား အျပား ရွိပါတယ္။

''ျမန္မာ့ ရထား သမိုင္းမွာ ရန္ကုန္-ျပည္ လမ္းပိုင္းနဲ႔ အတူ ၾကည့့္ျမင္တိုင္ ဘူတာရဲ႕သမိုင္းက တြဲၿပီး ပါဝင္ေန တယ္။ ျမန္မာ့ မီးရထား ဟာ အဆင့္ျမင့္ ခဲ့တဲ့ အတိတ္ကာလ ရွိခဲ့ရာ မွာ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ ကလည္း က် ရာ တာဝန္ ေက်ပြန္ခဲ့ပါတယ္။ အခုခ်ိန္ မွာေတာ့ ဘူတာ႐ံု ဟာ အိုေနပါၿပီ။ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ လာဖို႔ေဆာင္ ရြက္ေနတာ ကို ေက်းဇူးလည္း တင္ ဂုဏ္လည္းယူပါ တယ္။ 

တစ္ဖက္ ကလည္း ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္မႈေတြနဲ ႔အၿပိဳင္ ဘူတာ႐ံုေဟာင္း ႀကီး လွလွပပ ဆက္လက္ တည္ရွိဖို႔ လည္း ေဆာင္ရြက္ေပးပါ လို႔ ေျပာခ်င္ပါ တယ္။

ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဘူတာ႐ံု နဲ႔ ပံုစံတူ ကိုလိုနီေခတ္လက္ရာ ဘူတာ႐ံု ေဟာင္းေတြ ကို အဂၤလန္ မွာ ဒီေန႔ အထိ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ စနစ္တက် ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ဖို႔သာ လိုအပ္ တာပါ''လို႔ ကိုလိုနီေခတ္ က ၾကည့္ျမင္ တိုင္ ဘူတာ ဝန္ထမ္း အျဖစ္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူ အသက္ ၉၄ ႏွစ္ အရြယ္ ဦးမိုက္ကယ္ က ဆိုပါတယ္။

ရထား ခုတ္ေမာင္းလာတဲ့ အခါ အလံခ်ဳိး႐ံု လုပ္သား ကိုဆန္းဝင္း က တာဝန္က် ႐ံုပိုင္ ရဲ႕အခ်က္ျပမႈ ကို ၾကည့္ ရင္း အေရာင္မွိန္ေန တဲ့ ပြိဳင့္ အနီ ေရာင္ ကို ဆြဲတင္ေပးလိုက္ပါတယ္။

''ေနသိပ္ပူေနရင္ သံလမ္းေတြက က်ယ္တယ္ဗ်။ အခ်ိန္အဆ ကို သတိ ထားရတယ္။ တစ္ခါတေလ က်ရင္ ပြိဳင့္ဆြဲလို႔ ခက္တတ္တယ္။ အဲဒီအခါ က်ရင္ ကိုယ္တိုင္ ဆင္းၿပီး ပြိဳင့္ ကို ကလစ္နဲ႔ က်ပ္ ရတာေပါ့ဗ်ာ။ မီးရထား မိသားစု ပတ္ဝန္းက်င္ မွာ ႀကီးျပင္း လာရတာ ဆိုေတာ့ သံလမ္းေတြေပၚ မွာေပ်ာ္တယ္။

အေဆာက္အအံု သစ္ႀကီးေတြေပၚလာၿပီး ေခတ္မီ ဒီဂ်စ္ တယ္စနစ္ နဲ႔ လုပ္ၾက ကုိင္ၾ ရမယ္ ဆိုေတာ့ ေကာင္း တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီျမင္ကြင္းေတြ၊ အေတြ႕အၾကံဳေတြ ကိုေတာ့ လြမ္းေနရ မွာေပါ့။ ၾကည့္ျမင္ တိုင္ ဘူတာ ႀကီး မွာ အလိုအေလ်ာက္ စနစ္ေတြနဲ႔ ရထားလမ္းေတြ ကို အျပည့္ အဝ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္တဲ့ တစ္ေန႔မွာ ကြၽန္ေတာ္ တို႔လို အခ်က္ျပ ေၾကးနန္း စနစ္ ကြၽမ္းက်င္သူ အလံခ်ိဳး ႐ံုဝန္ထမ္းေတြ ဘာတာဝန္ ယူရမလဲ ဆိုတာ ေတာ့ မသိေသး ဘူးေပါ့ဗ်ာ'' လို႔ ေျပာပါတယ္။

ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈေတြ ဟာ ေျပာင္းလဲ လာတဲ့ ျမန္မာ့ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး နဲ ႔ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ အသီးသီး မွာ ေပၚထြက္ လာေနပါၿပီ။ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ နဲ႔ အတူ ေရွးေဟာင္း အေမြ အႏွစ္ေတြ၊ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ အေတြး အေခၚနဲ႔ လူမႈ ဘဝ ပံုစံေတြ သက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းမႈ ပံုစံေတြေျပာင္းလဲ၊ ဆံုး႐ံႈး လာတတ္တာ ကို မွ်ေျခ တစ္ခု ရွာေဖြရင္း ေရွ႕ဆက္ လွမ္းၾကရမွာပဲ လို႔ ယဥ္ေက်းမႈ ဝန္ႀကီး ဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ေဒၚစႏၵာခင္ က သူ႔အျမင္ ကို ေျပာခဲ့ပါတယ္။


သတင္ေဆာင္းပါး-ခင္ရတနာ
ဓာတ္ပုံ-တင္စုိး(ျမန္မာ့အလင္း)

 From...   MOI Webportal Myanmar

No comments:

Post a Comment